Female Gaze: Evelien van der Molen

Voor Eye Magazine maakt journalist en columnist Gina Miroula een reeks interviews met inspirerende vrouwelijke makers die vertellen over hun eigen werk aan de hand van een filmfragment van een andere vrouwelijke maker. In dit interview vertelt Evelien van der Molen over haar vakgebied sound-design.

In eerste instantie wilde Evelien cameravrouw worden. Bij Floortje Dessing. Waarom? Na haar middelbare-schooltijd reisde ze veel, dus het leek haar moeder een logische ambitie. “Op de Open Dag van de Filmacademie werd ik geadviseerd eerst de vooropleiding bij Open Studio te volgen. “In de les, tijdens het bestuderen van een oorlogsscène, kwam ik erachter dat geluid mij beter ligt. Het eindproject stuurde ik in als aanmeldingsfilm voor de Filmacademie, en ik werd toegelaten.”

Sinds haar afstudeerjaar (2009) timmert Evelien hard aan de weg. Ze werkte aan verschillende speelfilms, zoals Captain Nova en GOUD, series als De regels van Floor en Zenith en de documentaires MaalstroomKlassen en Schuldig.

In de Nederlandse filmwereld is de verdeling man/vrouw binnen jouw vakgebied schokkend. 94,9% man tegenover 5,1% vrouw. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Na het eerste jaar aan de Filmacademie bleef ik als enige vrouw over binnen mijn richting. Weinig vrouwen gingen mij voor. Alhoewel: je had Simone Galavazi, geluidsvrouw op de filmset. Qua post-bewerking zijn er inmiddels mijn collega’s Meghan van der Meer en Rosanne Blokker.”

Inzoomend op de man/vrouw-verhouding noemt Evelien die keer dat ze werd opgebeld door de producent van de korte film Sevilla (Bram Schouw, 2012). Hij zei: ‘We hebben op de set nog een vrouw nodig.’ Een beetje gek, dat wel. Toch is het los daarvan een van de mooiste projecten uit mijn carrière.”

Met dezelfde reden vroeg de Filmacademie Evelien of ze coach wilde worden. “Ik dacht: verdomme, moet het daar nog steeds over gaan? Na gesprekken met verschillende collega’s heb ik ‘ja’ gezegd. Mijn nieuwe motto is: als ik iets kan bijdragen aan verandering dan wil ik dat graag doen.” Toch hoopt Evelien dat het niets uitmaakt. “Ik word natuurlijk liever gevraagd om mijn kwaliteiten, niet omdat ik vrouw ben.”

Sound-design, vertelt ze, wordt vaak gezien als een technisch vak. “Nieuwe software-updates en plug-ins: het interesseert me minder. Ik vind zulke skills een side note bij de creativiteit en het verhaal. Wat mij betreft is het een fantastisch beroep voor zowel mannen als vrouwen. Er zit een heel emotionele laag in sound-design. Het heeft het imago van technisch vak, dat vooral mannen zou liggen. Daar ben ik het niet mee eens. Enerzijds omdat je techniek kunt aanleren, anderzijds omdat het vrouwen ook kan aanspreken.”

Lees hier het hele interview
Home