Female Gaze: Iris Otten

Voor Eye Magazine maakt journalist en columnist Gina Miroula een reeks interviews met inspirerende vrouwelijke makers die vertellen over hun eigen werk aan de hand van een filmfragment van een andere vrouwelijke maker. In dit interview vertelt Iris Otten over haar vakgebied productie, geleid door de film Dirty Dancing van producent Linda Gottlieb.

Iris studeerde aan de Filmacademie en werkt sinds 2006 bij productiebedrijf Pupkin; sinds 2009 ook als partner. Ze is nauw betrokken bij uiteenlopende speelfilms en series, zoals: JongensAanmodderfakkerTake Me Somewhere Nice en binnenkort Lampje. Eind vorig jaar richtte ze binnen Pupkin met Nathalie van der Burg het label Juliet op. Juliet is ontstaan vanuit de motivatie cross-over films en familieseries te produceren die bijdragen aan een optimistische samenleving en nieuwe generaties inspireren. Hierbij richten ze zich op een vrouwelijke doelgroep.

Hoe sta jij tegenover de man/vrouw-verdeling binnen jouw eigen vakgebied?
“Met 21, toen ik op de Filmacademie zat, vond ik mezelf een gat in de markt. Slechts een handvol vrouwelijke producenten was mij voorgegaan.” Begin jaren negentig startte Stienette Bosklopper productiebedrijf Circe Films; veel van haar projecten (Wolfsbergen, 2007, Boven is het stil, 2013) werden geselecteerd voor internationale filmfestivals. “Ook Hanneke Niens (De tweeling, 2003) en Leontine Petit (Dunya en Desie, 2008) hadden al naam gemaakt. Als eindprojecten op de academie maakte ik Westwood Loves You en De laatste dag van Alfred Maassen. We gingen naar Cannes, wonnen een Gouden Kalf. Toch spookte door mijn hoofd: dit is een mannenbolwerk.”

“Na mijn afstuderen viel ik in een zwart gat, besefte: produceren kun je niet leren op een opleiding, dat moet je doen. Ik dacht: voor ik producent ben, gaat het nog jaren duren. Ik wilde het stap voor stap aanpakken, dat past mij beter als mens. In 2009, toen ik partner werd bij Pupkin, duurde het nog twee jaar voordat ik mensen de hand durfde te schudden met de woorden: ‘Ik ben producent’.”

Anno 2022 vindt Iris dat er een stijgende lijn in zit. “Vrouwelijke producenten zijn zichtbaarder. Room for Film is een productiebedrijf van twee vrouwen, Family Affair Films is van Floor Onrust, Noortje Wildschut en Chris Stenger en Viking Film van Marleen Slot. TopkapiLemming en wijzelf hebben een goede man/vrouw-verdeling.” Samenwerken gaat voor Iris over mensen. “Niet over het feit of ik beter met mannen of vrouwen overweg kan.”

Lees hier het hele interview
Home