Wie maakt het nieuws?
Ondanks dat positieve beeldvorming en representatie in Nederland de laatste jaren relatief veel aandacht kregen – bijvoorbeeld door de oprichting van de Coalitie Beeldvorming in de Media, het onderzoek van het Commissariaat voor de Media naar representatie van vrouwen in de media en beleid hierop vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap – is er weinig vooruitgang geboekt ten opzichte van met vijf jaar geleden.
Op dit tempo duurt het nog 67 jaar totdat er wereldwijd volledige gendergelijkheid in de nieuwsmedia bereikt is. Ook in Nederland staan we nog ver van dat doel af. Vrouwen zijn namelijk nog steeds ondervertegenwoordigd op de radio en televisie en in kranten en digitaal nieuws: slechts 28% van alle personen die in het nieuws voorkomen is vrouw. En maar 10% van de mensen in beeld zijn van kleur. Dat laten de metingen van het Gender Media Monitoring Project 2020 (GMMP) zien, dat Women Inc onlangs publiceerde.
Het GMMP is het grootste (inter)nationale onderzoek naar genderrepresentatie in de nieuwsmedia en wordt eens in de vijf jaar uitgevoerd. Het is daarmee de belangrijkste bron van data voor beleid op dit terrein. Afgelopen jaar werden op dezelfde dag in 116 landen 30.172 nieuwsverhalen uit kranten, radio, TV en online nieuwssites bestudeerd om de representatie van vrouwen en mensen van kleur in kaart te brengen.