Terug
22 juni 2025 Evenementen Verslag

Woensdag 28 mei vond NFF Extended: Fair Pay, Fair Practice, Fair Result plaats in Eye Filmmuseum in Amsterdam. 

Vrouwen in Beeld - Scherm­afbeelding 2025-06-22 om 17.49.35

Een middag waar onderwerpen zoals de kosten van een eerlijke beloning, het tegengaan van ongelijkheid in de filmsector en een (mentaal) gezonde werksfeer aan bod kwamen.

Ido Abram, Artistiek Directeur van het Nederlands Film Festival opent de middag door het centrale thema van vandaag en het belang hiervan aan te kondigen. “Een gezonde en inclusieve werkomgeving, met eerlijke beloningen en duidelijke arbeidsvoorwaarden is cruciaal voor de filmsector.” De Fair Practice Code van PlatformACCT biedt richtlijnen voor eerlijk werken en ondernemen. Aan de Ketentafel Film/AV zijn er vervolgens instrumenten ontwikkeld voor een eerlijke beloning in de filmsector. Dit zorgt voor Fair Pay, legt Abram uit, maar Fair Practice gaat verder dan alleen de beloning, het gaat om onderlinge solidariteit, vertrouwen en werkverhoudingen waarin welzijn en veiligheid serieus wordt genomen.

Met onze principes, duidelijke afspraken en ontwikkelde instrumenten werken we samen in een rechtvaardig en toekomstbestendig werkveld naar een Fair Result, en wie wil dat nou niet?
~ Ido Abram

Na dit welkomstwoord, heet moderator Joan Nunnely het publiek welkom. Ze neemt ons mee in de onderwerpen die vandaag worden besproken: de meerprijs van Fair Pay, de genderloonkloof en mentale gezondheid in de filmsector.

Sprekers & thema's

  • Iris Lammertsma (producent, voorzitter NAPA): bespreekt de omslag van een sector waarin “blij zijn dat je wordt betaald” naar een trotse, professionele cultuur. Ze benadrukt dat solidariteit en vroegtijdige, open communicatie essentieel zijn.

  • Richard Geukema (PPMC Economisch Advies): presenteert uitkomsten van het meerkosten-onderzoek naar Fair Pay. Bij zes producties kwam naar voren dat er ongeveer €2,3 miljoen extra nodig was bovenop een totaalbudget van €10 miljoen om volgens Fair Pay te werken. Knopenpunten: het ontbreken van cao’s, de kwetsbaarheid van zzp’ers en onbetaalde overuren.

  • Rosan Boersma (coach, vertrouwenspersoon, co-founder CINEMIND): lichtte de nieuwe sectorbrede richtlijn ‘Veilig en Gezond Werken’ toe. Ze gaf aan dat daadwerkelijke verandering moed, tijd en gedragsverandering vergt. Werksfeer en communicatie op de set zijn hierbij cruciaal.

  • Panelgesprek: met Doreen Boonekamp, Safi Graauw, Ben Bouwmeester en Iris Lammertsma, gemodereerd door Joan Nunnely. Thema’s waren de praktische toepassing van instrumenten, het vinden van balans tussen budget en teamveiligheid, en de rol van publiek-private financiering om eerlijke lonen mogelijk te maken.

Hyo Soon Kaag nam tijdens dit evenement het woord namens Vrouwen in Beeld. Kaag is scenarioschrijver en regisseur en presenteert het onderzoek Loonkloof in Beeld dat door de Universiteit van Utrecht werd uitgevoerd in opdracht van Vrouwen in Beeld, in samenwerking met de Dutch Academy For Film en PlatformACCT. Uit het onderzoek bleek dat er in de Nederlandse filmsector sprake is van een grote genderloonkloof.

Het onderzoek toont een ruwe genderloofkloof in de filmsector van 18,5%. Het gemiddelde dagbedrag voor vrouwen was ruim 90 euro minder dan dat van mannen. Kaag legt vertelt dat we het vergeleken met sectoren als het bedrijfsleven en de overheid slechter doen wanneer het gaat om ongelijkheid. “Best bizar om te bedenken dat je als vrouw een stuk minder betaald krijgt voor exact hetzelfde werk.”

Uit het onderzoek blijkt dat er ook sprake is van een gecorrigeerde loonkloof. Hierbij wordt rekening gehouden met factoren als ervaring en persoonskenmerken. Uit het onderzoek blijkt dat, ondanks dat dagbedragen meegroeien met de ervaring en leeftijd van professionals, er toch continue een loonkloof zichtbaar blijft. Vooral in de creatieve driehoek (Regisseur, Scenarist, Producent) en crew is er een groot verschil tussen wat mannen en vrouwen verdienen, namelijk respectievelijk 24.6% en 39.5%. “De genderloonkloof is in zowel de ruwe als gecorrigeerde versie zichtbaar, er is dus sprake van een structureel verschil in beloning voor vrouwen die werken in de film- en televisiesector.”

Hyo Soon Kaag roept iedereen op om transparanter te zijn over financiën en inkomen. Dit geldt júist voor de personen die niet worden benadeeld.

Laten we elkaar ondersteunen en samenwerken voor een inclusieve en gelijkwaardige sector.
~ Hyo Soon Kaag

Handige links

Deze NFF Extended werd georganiseerd in samenwerking met het Eye Filmmuseum, Dutch Academy For Film (DAFF), Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Platform ACCT, Vrouwen in Beeld.